Hoci sv. Tomáš Akvinský žil pred 800 rokmi, jeho teologické učenie nebolo dodnes prekonané. Dominikáni už niekoľko rokov organizujú pre mládež tomistické školy, ktoré sú zamerané práve na spoznávanie diela a myšlienok tohto velikána. Rozprávame sa s bratom Samuelom Lovásom OP. 

Máme modlitbu a sviatosti. Potrebujeme pre náš duchovný život ešte ďalšiu nadstavbu, ako sú duchovné obnovy, semináre, školy…?

Duchovné obnovy v princípe slúžia na to, aby sme niekde v ústraní strávili bližší, kvalitnejší čas s Kristom, ktorý nás duchovne nasýti. Oddychujeme od bežných aktivít a zameriavame pozornosť len jedným, pre nás tým najpodstatnejším smerom. Čo sa týka formačných akcií, medzi ktoré patria aj naše tomistické školy, okrem tohto cieľa majú dôležitý aj rys poznávania. Ak je cieľom duchovného života milovať Boha, potom ho musíme poznať. Naša láska k niekomu, koho poznáme, má inú kvalitu, ako k niekomu, koho nepoznáme. Teda „nadstavbu“ potrebujeme pre výživu vzťahu a prostriedkom k tomu je poznávanie toho, koho chceme milovať.

Ako často je dobré mať takýto impulz?

Ak by sme vychádzali z logiky Božieho slova, tretie Božie prikázanie hovorí, že máme svätiť sviatočné dni. Sviatočným dňom je nedeľa, teda je dobré mať v týždni jeden deň, ktorý zasvätíme Bohu, v ktorom nepracujeme, ale využívame ho na oddych a načerpanie od nášho Pána. Podobne, z času na čas, záleží od konkrétneho človeka, je dobré sa utiahnuť na miesto, kde človek niekoľko dní prežije v modlitbe a poznávaní Boha.

Dá sa aj v tomto smere „prestreliť“, teda že človek doslova hreší tým, že príliš často uteká na duchovné akcie?

Určite, ako v každej inej veci, aj tu sa dá preháňať. Je potrebné, aby človek žil v rovnováhe, teda nezanedbával povinnosti bežného života na úkor duchovných aktivít. Dnes sa ale stretávame skôr s druhým extrémom, že človek žije v zháňaní sa po materiálnych dobrách a pôžitkoch a na duchovné dobrá úplne zabúda.

Čo potom? Aké dôsledky to má pre duchovný život?

Je to ako keď horí drevo v ohni. Keď ho z ohňa vyberieme, tak po čase horieť prestane. Podobne je to s človekom, ktorý dostatočne nerozvíja duchovný život, po čase môže o vieru ako takú aj prísť.

Dnes je na trhu široká ponuka duchovných akcií. Podľa čoho si vyberať?

Aj tu je dobrá vyvýženosť. Sú aktivity, ktoré sú orientované na emotívnu stránku, podporujú duchovné zážitky, ale je potrebné aj to, aby sa človek rozvíjal v poznávaní a v modlitbe.

Teda neriadime sa podľa toho, k čomu nás to prirodzene tiahne?

Naša povaha nás rozhodne k niečomu smeruje. Človek by nezašiel ďaleko, keby iba striedal aktivity a nešiel by v konkrétnych hlbšie. Dôležité však je, aby sme sa rozvíjali po všetkých stránkach, ako som už povedal. Keby sme prestali rozumom poznávať svet, Boha a ľudí okolo seba, tak náš duchovný život zakrpatie a zdegeneruje. Môžeme svoju vieru žiť síce úprimne a horlivo, ale ak jej chýba poznanie, tak sa môže zdeformovať. Môžeme sa stať náboženským fundamentalistom: človekom, ktorý je možno aj dobromyseľný, ale v niečom vo svojej viere celkom ulieta – práve preto, že nemá správne poznanie.

HĽADÁME PRAVDU O BOHU, ČLOVEKU, SVETE

Čo si máme predstaviť pod pojmom „tomistická škola“?

Je to priestor pre poznávanie Boha, človeka a svet najmä cez učenie sv. Tomáša Akvinského a katolíckej tradície. Pretože si myslíme, aj v zhode s tým, čo hovorí Cirkev, že Tomáš mal zvláštny dar múdrosti a vyjadrenia pravdy o jednotlivých skutočnostiach, vyberáme si práve tohto učiteľa Cirkvi a prostredníctvom jeho učenia sa snažíme hľadať Pravdu. Zároveň spoločne slávime sv. omše a liturgiu hodín so zvláštnosťami našej dominikánskej tradície a máme čas pre osobnú modlitbu. Máme teambuildingové aktivity a tiež priestor pre to, že sa mladí spoločne delia o to, ako premeditovali konkrétnu tému. Väčšina tomistických škôl sa koná v prostredí Pustého Dvora pri Ábelovej, uprostred neporušenej prírody, ďaleko od civilizácie. Ticho a krása prírody dotvára kolorit tomistických škôl. Snažíme sa teda mladým ponúknuť ucelený a vyvážený celok.

Ide tu svojím spôsobom o duchovnú obnovu alebo duchovné cvičenia? V čom je tomistická škola iná?

Iná je napríklad tými komunitnými aktivitami. Máme skupinový kvíz alebo spoločenský program, čo na klasickej duchovnej obnove v takejto miere nebýva. Aj zameranie prednášok je trochu iné. Na duchovnej obnove sa skôr riešia témy, ktoré sú bezprostredne použiteľné v duchovnom živote, kdežto u nás je záber trochu širší. Rozoberáme aj témy, ktoré sa priamo týkajú nášho duchovného života, ale aj témy, ktoré sa týkajú poznávania sveta alebo človeka, teda možno nie sú primárne zamerané na náš vzťah s Bohom.

Akú spiritualitu ponúkate?

Naša spiritualita je dominikánska, naším predmetom je hľadanie pravdy. Štyri piliere našej spirituality sú modlitba, štúdium a následné odovzdávanie iným, teda kázanie, v kontexte spoločného života. Zároveň charakteristickým rysom tomistických škôl je spiritualita Tomáša Akvinského, ktorý ako dominikán a učiteľ Cirkvi žil 100-percentnú dominikánsku charizmu svojím originálnym spôsobom

Prečo práve učenie sv. Tomáša? V čom je výnimočnosť učenia sv. Tomáša?

Keď napríklad čítame Tomášovo vrcholné dielo Sumu teologickú, niekde na začiatku Tomáš formuluje určitý princíp vo vzťahu k nejakej Božej vlastnosti, ktorá má zároveň dopad na fungovanie človeka. V časti o človeku, o mnoho, mnoho strán neskôr, sa Tomáš odvolá na to, čo predtým hovoril o Bohu. Jednotlivé časti jeho učenia sú vzájomne prepojené a koherentné. Keď čítame duchovnú literatúru mnohých moderných autorov, môžu mať silnú jednu tému, ale k druhej nemajú až tak čo povedať. Alebo môžu vyrozprávať nejaký pekný príbeh, ktorý sa nás síce dotkne, ale je to len jeden rys skutočnosti. Sv. Tomáš, naopak, používa princípy, ktoré sú použiteľné všeobecne, netýkajú sa iba jednej konkrétnej veci. Snaží sa pomenovať celú realitu. To je na ňom výnimočné.

Ale predsa, vždy vypichnete jednu tému z jeho učenia…

Nedá sa venovať všetkému naraz. 😊 V princípe mávajú tomistické školy naozaj jednu hlavnú tému, ktorú jednotlivé prednášky či semináre postupne rozvíjajú. Keď však máme troj- a viacdňové školy, zaraďujeme aj „vedľajšiu“ tému alebo celý cyklus, ktorý s tou hlavnou nejako súvisí a dopĺňa ju. Napríklad v rámci cyklu o sviatostiach, kde sme postupne rozoberali sedem sviatostí, sme pri dlhších školách zaradili doplnkové témy z morálky, ktoré zapadali do obrazu, hoci neboli v rámci hlavnej témy.

ČO PLATILO ZA ČIAS SV. TOMÁŠA, JE AKTUÁLNE AJ DNES

Aké témy ste už rozoberali a aké ďalšie máte na pláne?

Na tohtoročnej Jarnej tomistickej škole sme v rámci cyklu o sviatostiach rozoberali posledné dve sviatosti. Nasledovala letná škola o láske. Jesenná bude o nádeji a pokoji a zimnú plánujeme o viere. Predtým sme riešili otázky ľudskej prirodzenosti a milosti, ako idú spolu dokopy a v čom sa odlišujú. Osobitne sme sa pozreli na otázku našich emócií a vášní, či za akých okolností môže byť nejaká vojna spravodlivá. Budúci rok sa chceme pozrieť na päť dôkazov či ciest k Bohu, Božiu prozreteľnosť, osobu nášho Spasiteľa aj otázku nášho povolania.

Nie je problém, že sv. Tomáš (1224-1274) žil tak dávno?

Určite áno. 😊 Paradoxne, možno aj vďaka tomu máme dnes v slovenčine preložených tak málo jeho diel, vlastne asi len niekoľko prvých otázok Sumy teologickej. Ďalšia ťažkosť je, že Tomáš používa stredovekú techniku písania vo forme takzvaných dišpút. To znamená, že si položí otázku, dá námietky, ktoré by použili jeho protivníci, potom povie svoj názor, ktorý sa niekedy odvoláva na autoritu, niekedy vychádza zo všeobecne známej skutočnosti. Nakoniec odpovie na každú námietku, ktorú si dal na začiatku. Tento štýl sa vyskytuje v úplnej väčšine jeho diel. Keď to človek vidí, na prvý pohľad tomu nemusí rozumieť. Často nerozumie ani pojmom, s ktorými Tomáš pracuje. Tie vychádzajú často z Aristotelovej alebo Platónovej filozofie, Dionýzia Areopagitu či scholastiky. Keď pochopíme, čo týmito pojmami Tomáš myslí, otvorí sa nám široký obzor, pretože princípy, ktoré Tomáš používa, sa dajú veľmi dobre aplikovať aj na našu dobu a na prípady, s ktorými sa bežne stretávame. Niekedy nás aj samotné Tomášove príklady prekvapujú svojou modernosťou. Napríklad, keď hovorí o niekom, kto kradne s úmyslom cudzoložstva. Alebo spomína človeka, ktorý ide do kostola zo snahy zapáčiť sa iným. To sa deje aj dnes.

Človek ako taký sa vo svojom správaní vlastne až tak veľmi nemení a až toľko toho za tie roky nevymyslí. Menia sa kulisy – veda, technika a pokrok náš svet veľmi zmenili, ale ľudské srdce ostáva v tom podstatnom rovnaké.

Slovo „škola“ evokuje získavanie vedomostí. Ide tu primárne o to alebo tu účastníci nájdu aj presah do praktického života?

Nie je to o tom, že by sme bezprostredne odovzdávali nejaké morálne naučenia, ako treba konať. Naša formácia chce byť všestranná – celostný rozvoj človeka. Pri absolvovaní viacerých tomistických škôl človek získava ucelený obraz aj o tom, ako má konať. Vtedy to dáva širší zmysel, ktorý sa pretaví aj do praktického konania.

UČENÍM SV. TOMÁŠA CHCEME OBOHATIŤ AJ INÝCH

Ako dlho organizujete tomistické školy? 

Nultý ročník bol v roku 2020. Najskôr sme mali len týždňové letné školy. Minulý školský rok sme pridali aj víkendové počas školského roka. V ďalšom kalendárnom roku plánujeme pridať aj ďalšie termíny, chceme urobiť ročný formačný plán.

Odkiaľ prišla myšlienka rozbehnúť tomistické školy?

Božia prozreteľnosť a naši bratia zariadili, že brat Alan a ja sme študovali teológiu sv. Tomáša. On sa zameral na dogmatickú, ja predovšetkým na morálnu teológiu. Videli sme, že je to prepojiteľné, nadväzuje to na seba a vytvára celok, ktorý môže byť prospešný nielen pre nás, ale aj pre iných ľudí. Brat Vavrinec študoval a študuje biblikum. Sv. Tomáš vychádza aj z Božieho zjavenia, zo Svätého písma. Tak sme začali tomistické školy tým, že brat Vavrinec mal biblický úvod do nejakej konkrétnej témy a potom sme brat Alan a ja rozvíjali myšlienky teologicky na základe Tomášovho učenia.

Kto sa môže na tomistickú školu prihlásiť? Je vhodná aj pre začiatočníkov alebo treba mať už nejakú skúsenosť s filozofiou sv. Tomáša?

Netreba nijaké predispozície, v zásade sú všetci vítaní. Máme dve skupiny ohraničené vekom, prvá sú stredoškoláci, druhá skupina sú vysokoškoláci a mladí pracujúci. Niekedy dávame možnosť starším stredoškolákom od 18 rokov zúčastniť sa akcie pre staršiu vekovú kategóriu. Zatiaľ sme nerobili tomistické školy pre najmenších – pre základné školy.

Čo okrem prednášok je v programe?

V prvom rade sú to spoločné a osobné modlitby. Máme aj nočné modlitby pre tých, ktorí chcú. Na intelektuálny rozvoj sú okrem prednášok zamerané aj rôzne diskusie. Komunitné aktivity predstavujú skupinové kvízy, hry, niekedy si spolu pozrieme film, ktorý potom analyzujeme, alebo ideme na spoločný výlet či prechádzku. Súčasťou býva väčšinou aj kázanie mladých. To znamená, že mladí si pre ostatných pripravia zamyslenie na tému školy, kde sa ostatným zdieľajú o tom, čo je pre nich dôležité.

Chytajú sa na túto aktivitu, na kázanie?

Nie je to povinné. Väčšina má pred tým rešpekt, ale nakoniec mnohí prekonajú ostych a idú do toho.

Koľko býva účastníkov a koľko organizátorov?

Je to taká komorná skupina. Účastníkov býva okolo dvadsať, organizačný tím je približne päť ľudí.

Ak hľadáme ticho a samotu, práve prostredie Pustého Dvora pri Ábelovej tieto predpoklady dokonale spĺňa… Ako ste našli také mimoriadne miesto?

Božia Prozreteľnosť viedla našich bratov. Ešte pred 20 rokmi bratia snívali o nejakom mieste mimo bežnej civilizácie, kde by mohli tráviť čas aj sami, aj s inými ľuďmi a pastoračnými aktivitami. Potom v roku 2008 našli inzerát, v ktorom traja majitelia predávali niekoľko domov na samote v okrese Lučenec. Keďže to nebolo príliš ďaleko od nášho zvolenského kláštora a miesto sa bratom hneď zapáčilo, v spojení s našimi dominikánskymi laikmi ho kúpili. Odvtedy bratia a naši priatelia a dobrodinci investovali veľa času, energie aj peňazí, aby areál zveľadili. Na začiatku bola kapacita veľmi skromná – iba niekoľko obývateľných izieb. Teraz je ich 12 a ďalšie miestnosti sú na spoločné aktivity. Pustý Dvor tak už väčšiu časť roka vôbec nie je taký pustý.

Jana Solárová

Pozrite si harmonogram Tomistických škôl na rok 2025:

PRE STREDOŠKOLÁKOV

PRE VYSOKOŠKOLÁKOV A PRACUJÚCICH

PRE 25+ ROČNÝCH