Peter Lombardský uvádza 6 konkrétnych hriechov proti Duchu Svätému. Ide o zúfalstvo, opovážlivé spoliehanie sa na Božie milosrdenstvo, nekajúcnosť, zatvrdnutosť v hriechu, vzdorovanie poznanej pravde a závisť duchovného dobra blížneho. Sv. Tomáš Akvinský vo svojom komentári uvádza, že tu ide o hriechy proti Duchu Svätému, ako sme o nich hovorili v treťom zmysle v predchádzajúcej jednohubke o rúhaní proti Duchu Svätému, pretože sa rozlišujú s ohľadom na odmietanie toho, čo môže človeku brániť vo voľbe hriechu.

A čo nám teda podľa Tomáša pomáha nehrešiť? Ide o tri veci. Prvou je uvažovanie nad Božím súdom. V ňom je spravodlivosť sprevádzaná milosrdenstvom, ktoré odvracia človeka od hriechu prostredníctvom nádeje. O túto nádej človek prichádza zúfalstvom. Ďalej sa človek odvracia od hriechu bázňou, ktorá vychádza z uvažovania nad Božou spravodlivosťou. O túto bázeň človek prichádza opovážlivosťou, keď predpokladá, že môže získať slávu bez zásluh alebo odpustenie bez pokánia.

Druhou vecou, ktorá nám pomáha v boji s hriechom sú podľa sv. Tomáša 2 božie dary. Prvým je poznanie pravdy. Proti nemu sa stavia vzdorovanie poznanej pravde, keď sa človek bráni pravde, aby mal voľnosť hrešiť. Druhým Božím darom je pomoc vnútornej milosti, proti ktorej priamo pôsobí závisť voči duchovnému dobru blížneho. To sa deje, ak človek nezávidí len osobe svojho brata alebo sestry, ale závidí aj nárast Božej milosti vo svete, ktorú Boh dáva blížnemu.

Nakoniec zo samotnej povahy hriechu vyplývajú ešte dve veci, ktoré môžu človeka od neho odviesť. Prvou je nezriadenosť a hanebnosť zlého činu. Uvažovanie nad nimi vedú človeka k pokániu. Proti nim sa však stavia nekajúcnosť, nie v zmysle zotrvania v hriechu až do smrti, ale ako označenie účelu nekonať pokánie. A poslednou vecou je malosť a obmedzenosť dobra, ktoré človek hľadá v hriechu. Je to zvláštne, ale my v hriechoch naozaj hľadáme dobro. Len to dobro je prevrátené, zdanlivé alebo malé oproti dobru, ktoré je v skutočnom dobrom skutku. Uvažovanie o tomto človeka privádza k tomu, aby sa jeho vôľa neutvrdila v hriechu. A o to človek prichádza zatvrdnutosťou, keď sa naopak utvrdzuje v tom, že lipne na hriechu.

Uvažovaním nad posledným súdom, hanebnosťou a nízkosťou hriechu a prijímaním Božích darov teda zosilnieva náš odpor voči hriechu.