Ak sa spomenú mladí a Silvester či Nový rok, málokto by si k týmto pojmom doplnil ešte pojem tomistická škola. Existuje vžitá predstava, že mladí ľudia prežívajú koniec a začiatok roka úplne iným spôsobom ako štúdiom diela sv. Tomáša Akvinského. Bratia dominikáni sa však rozhodli zariskovať aj tento rok a usporiadať Zimnú tomistickú školu až v dvoch turnusoch. A to, že oba mali naplnenú kapacitu ukazuje, že sa nemohli rozhodnúť lepšie.
Ja sama som sa zúčastnila druhého turnusu, od 2. do 5.1.2025. Bolo veľmi obohacujúce začať nový rok v tichu Ábelovských lazov, vnímaním krásy okolitej prírody a predovšetkým skúmaním čnosti viery, ktorej sa venovala táto tomistická škola.
Vo štvrtok večer sme po príjemnom zoznamovacom popoludní začali program prednáškou s názvom O viere, ktorá je začiatkom večného života. Brat Alan nám v nej najskôr opísal štruktúru Sumy teologickej a zdôraznil, že čnosť viery je prvou čnosťou, ktorej sa sv. Tomáš v Sume venuje. Vierou máme účasť na Božom živote. Skrze vieru začína náš večný život už tu na zemi, vierou prichádzame k blaženosti, hoci ešte nedokonalej, už počas nášho pozemského života. Ďalej sme si vysvetlili základné pojmy, s ktorými sv. Tomáš v tejto časti Sumy pracuje. Skúmaním viery ako habitu intelektu sme následne pokračovali aj na druhý deň v doobedných hodinách, kedy sme uvažovali aj o vzťahu našej viery s racionálnym poznaním. Poobede nás z postgastrálnej letargie vytrhol svojou horlivou prednáškou brat Metoděj, ktorý nadviazal na brata Alana a rozoberal dary Ducha Svätého, konkrétne dary rozumu (intelektu) a poznania, a to, ako nám pomáhajú hlbšie poznať zjavenú pravdu. V sobotu doobeda sa strhla búrlivá diskusia pri prednáške brata Samuela na tému Hriechy proti viere, kedy sme sa bližšie pozreli na hriechy neviery, rúhania, či rúhania proti Duchu svätému. Prednášky napokon ukončil brat Metoděj s výkladom o hriechoch proti darom rozumu a poznania – zaslepenia mysle a otupenosti voči duchovnu. Na záver ešte zdôraznil vzťah medzi čnosťou VIERY a LÁSKY citátom z Jánovho evanjelia: “Nazval som vás priateľmi, pretože som vám vyjavil všetko, čo som počul od svojho Otca,” (Jn 15,15) ktorý poukazuje na to, že Boh sa dáva poznať práve svojim priateľom, a teda ak chceme intelektuálne poznávať pravdy viery, musíme k Bohu najskôr priľnúť srdcom.
Celý program bol previazaný práve aj rozvíjaním priateľských vzťahov pri rôznych neformálnych rozhovoroch, hraní hier, súťažení pri vedomostnom kvíze, prechádzkach po okolí či spoločnej modlitbe. V rytme liturgie hodín nám tieto štyri dni ubehli akosi prirýchlo, až sme spoločne slávili nedeľnú svätú omšu. Domov sme odchádzali plní nových poznatkov a dojmov, o ktorých budeme mnohí ešte dlho rozmýšľať.
Veľká vďaka všetkým za organizáciu a starostlivosť!
Katka Buzášiová
Existujú dva zdroje poznania pravdy: prvým je Božie zjavenie – teda pravdy obsiahnuté vo Svätom písme a v cirkevnej tradícii, ako napríklad pravda o Ježišovom zmŕtvychvstaní, či dogma o nepoškvrnenom počatí Panny Márie. Druhý zdroj poznania je náš rozum – teda to, na čo môžeme prísť rozumovou reflexiou o našej zmyslovej skúsenosti, ako napríklad existencia periodickej tabuľky prvkov v chémii, zákony aerodynamiky pre lietadlá, či filozofické pravdy o človeku.
Na niektoré zjavené pravdy by sme nikdy neprišli rozumom, ako napríklad na dogmu o Bohu v troch osobách alebo na nanebovzatie Panny Márie. Sú dostupné len viere, ktorá „je základom toho, v čo dúfame, dôkazom toho, čo nevidíme“ (Hebr 11, 1). Na Zimnej tomistickej škole sa pozrieme na túto dôležitú božskú cnosť optikou sv. Tomáša, o ktorom pápež František povedal: „Bol to človek zapálený pre pravdu, neúnavný hľadač Božej tváre. Jeho životopisec uvádza, že už ako dieťa sa pýtal: Čo je Boh? Táto otázka Tomáša sprevádzala a motivovala po celý jeho život, pričom toto hľadanie pravdy o Bohu bolo poháňané a preniknuté láskou.“ Aj 750 rokov od svojej smrti sv. Tomáš neprestáva byť spoľahlivým sprievodcom v poznávaní Boha a skutočnosti.
V kombinácii s prístupným naservírovaním jeho učenia v podaní bratov z Tomistického inštitútu Slovensko môžete aj vy zakúsiť spresnenie svojho pohľadu na skutočnosť a v konečnom dôsledku prehĺbenie toho najdôležitejšieho vzťahu s Tým, ktorý je naším pôvodcom aj cieľom.
ANOTÁCIE PREDNÁŠOK:
Br. Alan Dely: O viere, ktorá je začiatkom večného života
Viera je vôbec prvá čnosť, ktorou sv. Tomáš začína svoj podrobný rozbor jednotlivých čností v Sume teologickej. Vierou, ktorá je zároveň darom, totiž človek odpovedá na Zjavenie a prijíma zjavené pravdy, ktoré formujú celý jeho život. Viera osvetľuje rozum, ktorý tak lepšie a presnejšie poznáva realitu nielen na prirodzenej, ale najmä na nadprirodzenej rovine. Spolu so sv. Tomášom budeme premýšľať o podstate viery a jej vlastnostiach, o nevyhnutnosti viery pre spásu či o vzťahu medzi vierou a skutkami.
Br. Metoděj Němec: Dary rozumu a poznania. Nadprirodzené posilnenie veriacej mysle
Zo siedmich darov Ducha Svätého dva zodpovedajú božskej cnosti viery: dar rozumu a dar poznania. Prvý z nich je svetlom, ktoré dáva veriacemu hlbšie spoznať zjavenú náuku, prijímanú vo viere. Druhým potom posilňuje myseľ človeka, aby správne posudzoval pravdy viery. S každým z týchto darov sv. Tomáš spája jedno blahoslavenstvo: blahoslavenstvo čistého srdca s darom rozumu a blahoslavenstvo plačúcich s darom poznania.
Br. Samuel Lovás: Ten, ktorý je, a hriechy proti viere v neho
Nezavinená neviera nie je sama o sebe hriechom, ale skôr následkom dedičného hriechu. Hriechom je až to, keď človek vieru vedome a dobrovoľne odmietne. Sv. Tomáš pritom vieru nevníma len ako niečo súkromné, ale ako spoločenský záväzok, ktorý má svoje dôsledky. Ak niekto niečo krstom sľúbil, má to splniť. Okrem neviery sa pozrieme na herézu, apostázu a rúhanie. Rozoberieme tiež najvážnejší hriech – rúhanie proti Duchu Svätému, o ktorom Kristus hovorí ako o neodpustiteľnom.
Br. Metoděj Němec: Od nevernosti k rúhaniu
Sv. Tomáš triedi hriechy proti cnosti viery podľa troch osí. Táto záverečná prednáška sa zameria na tretiu os, ktorá si všíma hriechy zaslepenia mysle a otupenosti vzhľadom k duchovným dobrám. Súvisí s hriechmi tela, preto aj sv. Tomáš ukazuje, ako naopak čistota a abstinencia disponujú k hlbokej teologálnej kontemplácii.
KTO: Vysokoškoláci a pracujúci
KDE: Kontemplatívne centrum Pustý Dvor – Ábelová
KEDY:
2. turnus 2. – 5. január 2025: PROGRAM ZTŠ II.
– príspevok na ubytovanie a stravu: 50 €, študenti 40 €
– prihlasovanie do 23. 12. 2024 alebo do obsadenia kapacity centra TU
PLATÍ SA: na účet SK39 8360 5207 0042 0036 4958 (poznámka pre prijímateľa: „ZTŠ + meno a priezvisko účastníka“) do troch dní pred začiatkom turnusu alebo v hotovosti na mieste.
KONTAKT: tomisticky.institut@gmail.com